Szövegalkotás együtt, játékosan❗😍

Szövegalkotás együtt, játékosan ❗😍

Indiánbeszélgetés -> Ez egy jó kis technika arra, hogy a szóbeli kifejezőkészségük és az emlékezetük egyszerre fejlődjön a gyerekeknek. Állítólag az indiánok így beszélgetnek a törzsi vezetőjük előtti tanácson. / Én legalábbis ezt mondtam a gyerekeknek!😀/Kezdjük azzal, hogy olvassunk egy mesét estefelé, kényelmesen bekuckózva az ágyba,  vagy a fotelbe, aztán kérjük meg a csemeténket, hogy mondjon egy mondatot a meséről.

Gondolatok a tartalommondásról, vagyis az összefüggő beszédről

Azért írok most erről a témáról, mert rendszeresen visszatérő probléma gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. Itt arra gondolok, hogy szülőként mindig fejtörést okoz, hogy hogyan lehet segíteni a gyermekünknek abban, hogyan tudjon óvodásunk, vagy iskolásunk egy adott témáról, olvasmányról összefüggően beszélni. Persze, most mondhatjuk, hogy miért kell erről 1.- 2. osztályban beszélni, hiszen még szinte olvasni sem tudnak a gyerekek. Ez így is van, de az összefüggő beszéd fejlesztését nem lehet túl „korán” elkezdeni! Ez azért is nagyon fontos téma, mert a mai világunkban a gyerekek nincsenek rákényszerülve túlzottan arra, hogy szabadosan kifejezzék magukat, hiszen a digitális világban erre nem nagyon van szükség. Szerencsére még nem járunk ott, hogy ne kelljen beszélnünk. De hogy hogyan tesszük ezt, az már más lapra tartozik, és egyértelműen a mi felelősségünk.

A beszédfeldolgozás megfelelő fejlődése nagymértékben függ a gyermek környezetétől, így tehát családjától, később pedig az óvodától, iskolai neveléstől. Éppen ezért az óvodáskorú- kisiskoláskorú gyermek beszédfejlődését meghatározza a szülők kommunikációs szintje, nyelvhasználata, szókincse. Az iskolába érkező gyermekek kommunikációja egyértelműen árulkodik arról, hogy mennyit mesélnek neki otthon, mennyit beszélgetnek vele, milyen a valódi beszélgetések rendszeressége.

Sajnos az utóbbi 5-6 évben a gyerekek szókincse, kifejezőkészsége egyre gyengébb. Ez a tendencia csak folytatódik, ha nem figyelünk oda! Ezzel kapcsolatosan szeretnék néhány technikát megosztani veletek, hogy hogyan lehet segíteni ezen a problémán, annak érdekében, hogy gyermekeink élvezzék az iskolában eltöltött tanórákat, ne féljenek akkor, ha felelniük kell, vagy a tanító néni váratlanul felszólítja őket, vagy akár bátran el tudják mondani az adott olvasmány, tananyag tartalmát.

  • Szövegalkotás képsor segítségével -> Ilyen feladatokat találhattok a diáimban is, de bármilyen könyvből lehet mutatni olyan képeket, amelyről tudnak a kicsik 2-3 mondatot alkotni. Fontos, hogy első osztályban már az legyen a célunk, hogy a mondatok időrendben legyenek, ne legyen benne szóismétlés. Próbáljunk figyelni arra is, hogy a hangjukat a mondat végén vigyék le. Mondjátok azt, hogy: Csüccs!

Pl. egy gyerek épít a földön valamit, miközben a testvére bejön, és nekimegy a toronynak, ami leborul. Akkor ezt mondhatjuk: Laci boldogan játszik az anyukájával. Csüccs! Jó magas tornyot épít a kockákból. Csüccs! Hirtelen beszalad a testvére, s nekimegy a toronynak. Csüccs! stb.  Persze érdemes tudatosítani a gyerekekkel, hogy miért mondjuk a „csüccs” szót a mondat végén, nehogy az iskolában is így mondja majd! 😍

  • Indiánbeszélgetés -> Ez egy jó kis technika arra, hogy a szóbeli kifejezőkészségük és az emlékezetük egyszerre fejlődjön a gyerekeknek. Állítólag az indiánok így beszélgetnek a törzsi vezetőjük előtti tanácson. / Én legalábbis ezt mondtam a gyerekeknek!😀/

Kezdjük azzal, hogy olvassunk egy mesét estefelé, kényelmesen bekuckózva az ágyba,  vagy a fotelbe, aztán kérjük meg a csemeténket, hogy mondjon egy mondatot a meséről. Az ő mondatata után a miénk következzen, de úgy, hogy előtte elmondjuk az előző mondatot is. Aztán újra ő következik, de el kell mondania az összes előtte lévő mondatot! Még érdekesebb, ha egy testvér, vagy apa is beszáll! 🤗 Én az osztályban játszottam ezt, és annyira imádták a gyerekek, hogy nem akarták abbahagyni.

  • Mondatbővítés -> Egy másik nagy kedvenc! 😀

Valaki mond egy mondatot. Mi tegyünk fel egy kérdőszót a gyereknek, s kérjük meg, hogy úgy mondja a mondatot, hogy benne legyen az új szó.

pl.-Kakaót készítek.

          -Milyen kakaót?

           -Forró kakaót készítek.

           -Hol?

           -Forró kakaót készítek a konyhában.

           – Kivel?

           -Forró kakaót készítek anyával a konyhában.

           -Mikor?, Miben?, Milyen színűt?, stb.

  • Hiányos szöveg -> Felváltva mondjuk a mondatokat a gyermekünkkel, természetesen egy témáról. De mindig csak 1 mondatot lehet mondani, s a végén: Csüccs! Vagyis ügyeljünk arra, hogy csemeténk egy mondatban fogalmazza meg azt, ami az eszébe jutott a cselekményekről. Ezzel fejlesztjük a figyelmét, koncentrációját, mondatalkotását, a lényeg megfogalmazását, kiemelését.

Ezek a technikák hihetetlenül fejlesztő hatásúak, s ráadásul közben játszunk a gyermekünkkel, sőt, minőségi időt töltünk vele! A kurzusaimban  nagyon sok olyan feladattípus található, ami segíti a gyerekek kommunikációját. Persze csak akkor, ha rászánjuk a velük töltött időt! 💕

Szeretettel: Andi néni 😊

 

KAPCSOLÓDÓ JÁTÉKOK

Most szólj a gyermekednek! 🙂

EZ IS ÉRDEKELHET...

BEIRATKOZÁS ITT!